The landmine Project / Proyecto Minas Antipersonales
www.thelandmineproject.com

 

‘The Landmine project’ is part of Border Agency art collective. In it the cultural construction of landscape is explored, particularly in relation to the minefields of the Atacama Desert. We begin with the question what role does technology play in mediating our experience of landscape? Considering the minefields as a singular case of landscape that can only be experienced as mediated, we propose to visualize those subject-space-technology that define the experience of contemporary landscape. To investigate this concern we use two strategies of artistic research; the production of a technologically mediated (drone, video, photography) and also the creation of an imagined images of a landscape through the collective story (map, drawing, conversation).

Border Agency art collective is run by Rosario Montero (PhD Cultural Studies), Paula Salas (MA artistic research) y Sebastián Melo (MA new media). For the exhibition we collaborate with Javier Jaimovich y Matías Vilaplana.

The project has been exhibited in MAC Quinta Normal (Santiago, Chile. Nov.- Jan. 2017), MAC Valdivia (Valdivia, Chile. Mar, 2017), D21 Gallery (Leipzig, Germany. Sept. 2017), Casa de la Cultura San Marcos (Lima, Peru. Oct. 2017), Centro Nacional  de Arte Cerrillos (Santiago, Chile. Mar. 2018).

‘The Landmine project’ es un proyecto del colectivo Agencia de Borde. En él se explora la construcción cultural del paisaje, en particular en relación a los campos minados del desierto de Atacama. Partimos de la pregunta ¿que rol juega la tecnología en la mediación de nuestra experiencia de paisaje? Considerando los campos minados como un singular caso de paisaje que solo puede ser experimentado en forma mediada, nos proponemos visibilizar aquellas relaciones sujeto-espacio-tecnología que definen la experiencia de paisaje contemporáneo. Para indagar en esta inquietud se hace uso de dos estrategias de investigación artística: la creación de un paisaje mediado tecnológicamente (drone, video, fotografía) y la creación de un paisaje imaginado a través del relato colectivo (mapa, dibujo, conversación).

El proyecto cuenta con un Fondart de Nuevos Medios 2014, Fondart Ventanilla abierta circulación 2017 y Fondart ventanilla abierta circulación 2018. La colaboración de la Comisión Nacional de Desminado Humanitario. Ha sido exhibido en MAC Quinta Normal (Santiago, Noviembre- Enero 2017), MAC Valdivia (Valdivia Marzo 2017), D21 Gallery (Leipzig, Germany. Sept. 2017), Casa de la Cultura San Marcos (Lima, Peru. Octubre 2017), Centro Nacional  de Arte Cerrillos (Santiago, Marzo 2018).

 

 

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